منو

یک برنامه غذای سالم برای کودکان چطور می‌تواند روی زندگی بچه‌ها اثر بگذارد؟

یک برنامه غذای سالم برای کودکان چطور می‌تواند روی زندگی بچه‌ها اثر بگذارد؟

595625ik

فقط کشاورزان نیستند که امروز می‌کارند و فردا درو می‌کنند، بیشتر ما در زندگی هر روز و هر لحظه داریم همین کار را می‌کنیم؛ مخصوصا ما پدر و مادرها. شکم بچه‌ها درواقع همان زمین کشاورزی پدرو مادرها است؛ می‌توانیم داخل این زمین تنقلات بی‌ارزش و غذاهای آماده بریزیم و چند سال دیگر یک بچه‌ی چاق و کم‌رمق تحویل بگیریم. ولی اگر کمی خلاق و پرتلاش باشیم می‌توانیم از کودک‌مان یک آدم سالم و قوی بسازیم؛ اما چطور؟ در این مقاله دقیقا دست گذاشته‌ایم روی موضوع غذای سالم برای کودکان و سعی کرده‌ایم تمام گفتنی‌ها را برایتان بگوییم.

معجزه مصرف غذای سالم برای کودکان و نوجوانان در تمام طول زندگی

هرطور که حساب کنید مصرف غذای سالم برای کودکان زندگی امروز و آینده‌شان را متحول می‌کند و حتی می‌تواند روی اعتمادبه‌نفس و ویژگی‌های شخصیتی‌شان هم تاثیرگذار باشد. اما واقعا چرا؟

  • داشتن یک برنامه غذایی سالم برای بچه‌ها، کمک می‌کند تا بهتر رشد کنند.
  • بچه‌هایی که غذاهای سالم می‌خورند و برنامه‌ی غذایی منظمی دارند، به‌احتمال خیلی زیاد همین رویه را تا بزرگسالی و حتی پیری ادامه می‌دهند.
  • با کمک تغذیه‌ی سالم و مقوی قدرت شناختی بچه‌ها را بالا می‌برید.
  • کودکانی که به خوردن غذاهای سالم عادت می‌کنند، خیلی کم‌تر به بیماری‌هایی مثل دیابت، انواع عفونت‌ها و… مبتلا می‌شوند.
  • خوردن غذای سالم برای کودکان کمک می‌کند تا دربرابر وسوسه‌ی مصرف غذاهای بد و ناسالم بهتر و بیشتر مقاومت کنند.
  • بدن بچه‌هایی که غذاهای مفید و مقوی می‌خورند، سیستم دفاعی قوی‌تری دارد.

تا اینجا فقط به‌طور کلی از غذاهای سالم صحبت کردیم. از اینجا به‌بعد بهتر است وارد جزئیات شویم و کمی بیشتر درمورد وعده‌هایی غذایی روزانه و غذاها و خوردنی‌های مقوی صحبت کنیم.

 

بهترین خوردنی‌ها در لیست صبحانه مهد کودک یا داخل خانه‌ برای بچه‌ها

فرقی نمی‌کند بچه‌تان صبح‌ها به مهدکودک می‌رود یا تمام روز را در خانه می‌ماند؛ به‌هرحال باید به هر ترفندی که شده با وعده‌ی صبحانه دوست شود. بچه‌هایی که صبحانه می‌خورند درطول روز خوش‌اخلاق‌تر هستند و تمرکز و یادگیری بهتری هم دارند. ازطرفی خوردن یک صبحانه‌ی معمولی و ساده کمک می‌کند تا درآینده کم‌تر دچار اضافه‌وزن شوند.

لیست صبحانه مهد کودک ها معمولا شامل خوراکی‌هایی است که تقریبا همه‌ی ما به‌عنوان صبحانه و هرروز می‌خوریم:

  • نیمرو یا تخم‌مرغ آبپز
  • کره و مربا
  • پنیر و خیار و گوجه
  • شیر و…

خیلی از بچه‌ها روی خوشی به این خوراکی‌ها نشان نمی‌دهند و هر روز برای نخوردن صبحانه یک بهانه‌ی جدید می‌گیرند. حالا ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد چند صبحانه متنوع و خلاقانه برای بچه‌ها صحبت کنیم:

  • پنکیک خانگی

کمی آرد، تخم‌مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید، با قاشق غذاخوری داخل تابه بریزید و سرخ کنید. بعد از آماده شدن می‌توانید روی پنکیک‌ها کمی عسل، مربا، کره بادام زمینی، توت‌فرنگی، موز و… بریزید. عطر پنکیک‌ها و شکل و رنگ میوه‌های خرد شده بی‌بروبرگرد بچه‌ها را وسوسه خواهد کرد.

  • سیب پخته شده با گردو

چند عدد سیب را پوست بکنید و نیم‌پز کنید. حالا کمی گردوی خرده، عسل و دارچین اضافه کنید و داخل یک ظرف غذای جذاب بریزید.

  • ساندویچ کره بادام زمینی

کمی کره بادام زمینی را روی نان تست، پنکیک یا نان لواش بمالید و با مقداری موز، هویج و… تزیین کنید.

  • املت با پنیر

روی یک ورق نان تست را با کمی املت یا تخم‌مرغ آبپز خرد شده پر کنید. حالا مقداری پنیر چدار و آب گوجه فرنگی هم اضافه کنید و منتظر بیدار شدن کودک نازنین‌تان باشید.

املت با پنیر
  • مینی‌پیتزای مقوی و سالم

خیلی از بچه‌ها را جان‌به‌جانشان کنید باز هم در تمام طول روز دل‌شان پیتزا می‌خواهد. برای صبحانه‌ی این عزیزان پیتزا دوست می‌توانید از کمی خمیر پیتزا، کمی پنیر و مقداری گوجه فرنگی خردشده استفاده کنید. این مواد را چند دقیقه داخل فر بگذارید تا صبحانه‌ی خوشمزه و خاص‌تان آماده شود.

چند طرز تهیه عصرانه برای کودکان و نوجوانان که حسابی دلبسته‌شان می‌کند

بیشتر بچه‌ها درطول روز آنقدر جنب و جوش دارند و بالا و پایین می‌پرند که برای تامین کالری مورد نیازشان احتیاج به خوردن یک عصرانه‌ی مقوی و خوشمزه دارند. درادامه درمورد طرز تهیه عصرانه برای کودکان توضیح داده‌ایم.

  • مخلوط ماست، کشمش و گردو

بعدازظهرهای گرم تابستانی را می‌توانید با مخلوطی از ماست، گردو و کشمش برای کودک‌تان شیرین و خوشمزه کنید.

  • غلات پخته شده

باتوجه به ذائقه‌ی فرزندتان  انواع غلات مثل ذرت را بخارپز یا آبپز کنید و با کمی کره، نمک، فلفل و… طعم‌دار کنید.

  • انواع اسموتی

خیلی از بچه‌ها میوه‌ها و مغزها را به‌آسانی نمی‌خورند. تهیه اسموتی انواع میوه‌ها و ترکیب‌شان با عسل و مغزها می‌تواند یک عصرانه یا میان وعده‌ی کامل و مقوی باشد.

  • تهیه دو نوع خوشمزه سیب‌زمینی تنوری

بیشتر بچه‌ها علاقه‌ی زیادی به سیب‌زمینی سرخ‌کرده دارند ولی شما می‌توانید به‌جایش از طرز تهیه دونوع سیب‌زمینی تنوری خوش‌طعم و سالم به‌عنوان عصرانه استفاده کنید.

یک سیب‌زمینی را با کمک پوست‌کن به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و کف ظرف بچینید. رویشان کمی روغن زیتون و نمک و دو قاشق غذاخوری آب‌جوش بریزید و داخل فر بگذارید تا آماده شود. درآخر می‌توانید کمی پنیر پیتزا روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و دوباره برای چند دقیقه داخل فر قرار دهید.

طرز تهیه عصرانه برای کودکان با سیب‌زمینی به همین یک مورد محدود نمی‌شود. شما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را خوب بشویید و همان‌طور با پوست برش‌های نازک بزنید، طوری‌که ازهم جدا نشوند. روی سیب‌زمینی‌ها را به روغن زیتون، نمک و فلفل آغشته کنید و برای یک ساعت داخل فر بگذارید تا خوب برشته شوند.

  • پاستا با گوشت و سبزیجات

یک فنجان پاستای پخته شده را با کمی مرغ یا گوشت پخته شده و کمی سبزیجات داخل فر یا مایکروفر قرار دهید تا یک عصرانه خوشمزه درعرض چند دقیقه برای بچه‌ها آماده شود.

  • کوکوی سیب‌زمینی و کنجد

یک عدد سیب‌زمینی و یک عدد پیاز را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. حالا یک عدد تخم‌مرغ، ۵ قاشق غذاخوری کنجد و کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید. مواد را داخل تابه به‌همراه کمی روغن برای ده دقیقه سرخ کنید.

  • توپک بادام زمینی و گردو

یک لیوان بادام زمینی را به‌همراه یک و نیم لیوان گردو آسیاب کنید. یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو را به‌همراه نصف لیوان عسل به این ترکیب اضافه کنید و حسابی باهم مخلوط کنید. با خمیر به‌دست آمده توپ‌های کوچک درست کنید، در کنجد بغلطانید و در ظرف‌ دردار داخل یخچال نگهدارید.

معرفی چند غذای مقوی و سالم برای کودک یا ساله

مادر کودک یک ساله به هر دری می‌زند تا فرزندش با غذاهای سالم و مقوی آشنا شود و تاجایی که می‌تواند مصرف شیر کودکش را محدودتر کند. ما درادامه‌ی این مقاله، چند دستور پخت غذای کودک یک ساله برای راحتی کار مادران داریم.

  • خوراک مرغ و لوبیا

سینه‌ی مرغ را با زرچوبه و نمک کمی تفت بدهید. حالا هویج خرد شده، سیب‌زمینی خردشده و لوبیا را اضافه کنید و بگذارید بپزند و نرم شوند. این غذا را می‌توانید در ظرف غذای بچه بگذارید و اجازه دهید خودش بخورد تا لذت بیشتری ببرد.

  • سوپ ماهیچه

ماهیچه را با کمی زردچوبه و یک عدد پیاز در قابلمه بپزید. بعد از پخت پیاز را خارج کنید و نخود فرنگی، هویج و مقداری عصاره‌ی پای مرغ اضافه کنید. ده دقیقه‌ی آخر کمی جعفری خردشده اضافه کنید. به‌جای ماهیچه می‌توانید از قلم گوسفند یا گوساله استفاده کنید.

  • کوکو لوبیا چیتی

یک لیوان لوبیا چیتی را از ۲۴ ساعت قبل بخیسانید و چند مرتبه آبش را عوض کنید. سپس لوبیا را بپزید و بکوبید یا له کنید. یک عدد سیب زمینی آبپز را رنده کنید و با یک عدد تخم‌مرغ به لوبیا اضافه کنید. کمی نمک و زردچوبه داخل مواد بریزید و خوب ورز دهید. سپس مواد را با قاشق داخل تابه بریزید و خوب سرخ کنید.

  • حلوای خرما

۴ عدد خرما را بشویید، پست بکنید و روی حرارت ملایم بخارپز کنید. یک قاشق مرباخوری آرد گندم را با یک قاشق مرباخوری روغن در تابه تفت دهید. حالا خرمای پخته شده را به‌همراه یک قاشق مرباخوری پودر تخمه آفتابگردان یا پودر تخمه کدو و یک قاشق مرباخوری کنجد داخل تابه بریزید و خوب مخلوط کنید.

نصف لیوان آب اضافه کنید و بگذارید یک ربع بجوشد تا آماده شود.

آیا مصرف غذاهای گرم برای کودکان مفید است؟

متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند بچه‌ها تا سن ۱۷ سالگی باید غذاهایی با طبع گرم و تر، مصرف کنند تا سالم‌تر بمانند و رشد بهتری داشته باشند.

شما می‌توانید مواد غذایی‌ مثل تخم‌مرغ، خرما، کنجد، عسل، زعفران، بادام، ارده، گردو، شیره انگور، سمنو، عصاره مالت، سنجد، کشمش، آرد نخودچی، عدس، زیتون، رب انار و… را در برنامه‌ی غذایی بچه‌ها بگنجانید. مصرف غذای سالم برای کودکان و نوجوانان ضروری است و این مواد غذایی می‌توانند نیاز بچه‌ها به خیلی از املاح مورد نیازشان را تامین کنند.

اگر بدن کودک‌تان به هرکدام از این مواد غذایی حساسیت نشان داد، مصرف آن ماده را قطع کنید و برای استفاده‌های بعدی حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟